Expatriate non-native English-speaking teachers’ challenges and coping strategies in the Turkish EFL classroom: A qualitative study
Citation
Altaai, W. H. S. & Gokgoz-kurt, B. (2023). Expatriate Non-native English-speaking Teachers’ Challenges and Coping Strategies in the Turkish EFL Classroom: A Qualitative Study . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (2) , 328-351 . DOI: 10.30831/akukeg.1205824Abstract
The global demand for teachers of English has led to an escalation in the number of non-native English speakers traveling overseas to teach English. Although teaching English abroad is typically associated with native English-speaking teachers hailing from inner-circle countries, it has also become commonplace to see nonnative English-speaking expatriate teachers being hired. Yet, studies probing into expatriate non-native Englishspeaking teachers’ experiences have been sparse, particularly in the context of Turkey. This study endeavors to explore the challenges and coping strategies of expatriate non-native English-speaking teachers who worked in private schools and language programs in Turkey. To collect data, semi-structured interviews were conducted, and the analysis revealed that teachers faced several obstacles, including linguistic, cultural, and pedagogical challenges. Nevertheless, they managed to surmount these obstacles by acquiring proficiency in the local language, fostering intercultural awareness, and acquainting themselves with the education system. In light of the findings and the relevant literature, suggestions and implications are discussed for potential expatriate teachers intending to work in Turkey and other stakeholders. İngilizce öğretmenlerine yönelik küresel talep, İngilizce öğretmek için yabancı ülkelere seyahat eden anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin sayısında artışa yol açmıştır. Yurtdışında İngilizce öğretmek daha çok iç çember ülkelerdeki anadili İngilizce olan öğretmenlerle ilişkilendirilse de anadili İngilizce olmayan yabancı öğretmenlerin işe alınması da artık çok yaygın görülen bir durum haline gelmiştir. Buna rağmen, özellikle Türkiye bağlamında, anadili İngilizce olmayan yabancı öğretmenlerin deneyimlerini araştıran çalışmalar kısıtlıdır. Bu çalışma, Türkiye’deki çeşitli özel okullarda ve dil kurslarında çalışan ve anadili İngilizce olmayan yabancı öğretmenlerin karşılaştığı zorlukları ve başa çıkma stratejilerini araştırmayı amaçlar. Yarı yapılandırılmış görüşmelerin bulguları, öğretmenlerin dilsel, kültürel ve pedagojik zorluklar da dâhil olmak üzere birtakım güçlüklerle karşılaştıklarını fakat çalıştıkları ülkenin dilini öğrenerek, kültürlerarası farkındalığı geliştirerek ve eğitim sistemine aşina olarak bu engellerin üstesinden gelmeyi başardıklarını ortaya koymuştur. Son kısımda, bulgular ve alanyazın ışığında, Türkiye’de çalışmayı planlayan yabancı öğretmen adayları için önerilere ve paydaşlar için çıkarımlara da yer verilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
2Collections
- Cilt 16 : Sayı 2 [11]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Education themed movies as a teaching material for pre-service science teacher education
Elmas, Rıdvan; Turkoğlu, Muhammet Emin; Aydoğdu, Bülent (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 03.10.2019)Educational media has the potential to foster pre-service science teacher education in many ways. The purpose of this study was to explore the possibility of using selected movies as an educational media and resource ... -
Reflective and clinical teacher education: A model proposal towards application
Alan, Bülent; Güven, Meral (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 31.10.2022)Very few teacher education models have integrated theory and practice on a context basis and used formative assessment in teachers‟ personal and professional development. Two are the Clinical Teacher Education Model and ... -
The relationships among teacher leadership, teacher self-efficacy and teacher performance
Akman, Yener (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 19.10.2021)This study examined the relationships among teacher leadership, teacher self-efficacy and teacher performance according to the views of teachers. 401 teachers working in official primary and secondary schools in Altındağ ...