Reflective and clinical teacher education: A model proposal towards application
Citation
Alan, B. & Güven, M. (2022). Reflective and Clinical Teacher Education: A Model Proposal towards Application . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 788-815 . DOI: 10.30831/akukeg.1089451Abstract
Very few teacher education models have integrated theory and practice on a context basis and used
formative assessment in teachers‟ personal and professional development. Two are the Clinical Teacher Education
Model and the Realistic Teacher Education Model based on reflection. These models prepare teacher candidates
(TCs) for their profession as early as possible and most effectively by integrating their professional knowledge, skills,
attitudes, and values with personality traits. In Turkey, what needs to be done for teacher education is a metaphilosophical mentality change, and this study aims to lay its foundations. Inspired by these two models, this
theoretical study proposes a new and unique teacher education model based on reflection and teaching competencies
considering the structure and resources of the Turkish teacher education system. In this model, TCs continue their
professional development in a learning community where they internalize the determined competencies in a spiral
structure every year, systematically reflect on every phase of the process and obtain regular feedback from their
peers, advisors, and teachers from practice schools. This study explains the theoretical background and justifications
of the model incorporating theory and practice in a four-year-teacher education, and concrete, practical examples are
presented. Kuram ve uygulamayı bağlam odaklı bütünleştirebilen ve biçimlendirici değerlendirmeyi öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişiminde kullanan pek az öğretmen eğitimi modeli geliştirilebilmiştir. Bunlar arasında Klinik Öğretmen Eğitimi Modeli ile Yansıtmaya Dayalı Gerçekçi Öğretmen Eğitimi modelleri öne çıkmaktadır. Bu iki model, öğretmen adaylarının mesleki bilgi ve becerisini, mesleğe yönelik inanç ve tutumlarını kişilik özellikleri ile bütünleştirerek onları mesleklerine olabilecek en erken zamanda ve en etkili biçimde hazırlamaktadır. Türkiye’de de öğretmen eğitimi alanında yapılması gereken felsefeler üstü bir zihniyet değişimidir ve bu çalışma ile bunun temellerinin atılması amaçlanmaktadır. Bu kuramsal çalışmada, bu iki modelden esinlenerek Türk öğretmen eğitimi sisteminin yapısı ve olanakları göz önünde bulundurularak yansıtmaya ve yeterliliklere dayalı yeni ve özgün bir öğretmen eğitimi modeli önerilmektedir. Bu modelde, öğretmen adayları belirlenen yeterlilikleri her sene sarmal bir yapıda içselleştirmekte, sürecin tüm aşamalarında sistematik yansıtma yapmakta, akranlarından, danışmanlarından ve uygulama okullarındaki öğretmenlerinden düzenli dönüt alarak kişisel ve mesleki gelişimlerini bir öğrenme topluluğu içinde gerçekleştirmektedir. Çalışma kapsamında, kuram ve uygulamayı dört yıllık öğretmen eğitiminde bütünleştiren bu modelin kuramsal altyapısı ve dayanakları açıklanmakta ve somut uygulama örnekleri sunulmaktadır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
4Collections
- Cilt 15 : Sayı 4 [10]