Using case-based science scenarios to analyze preservice teachers’ analytical thinking skills
Citation
Kirman Bilgin, A. & Kala, N. (2022). Using Case-Based Science Scenarios to Analyze Preservice Teachers’ Analytical Thinking Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 867-883 . DOI: 10.30831/akukeg.1095368Abstract
Any science teacher must first acquire analytical thinking skills in order to give their students the ability to think analytically. Therefore, the candidacy period is important for teachers to develop this skill and translate it into professional knowledge. Based on this idea, the current research aims to determine the ability of preservice science teachers to use analytical thinking skills. An analytical thinking test is used in the research carried out survey method. This test consists of 20 case-based science scenarios in total from four different learning fields. These scenarios are designed according to the analytical thinking skill dimensions of Marzano’s Taxonomy (analyzing errors, classifying, comparing, specifying, generalizing). Preservice science teachers (N=158) from two public universities have participated in the study. It is determined that the majority of preservice science teachers weakly use their analytical thinking skills. It is revealed that preservice science teachers have difficulties respectively in classification - specification - error analysis - generalization – comparison according to Marzano's taxonomy from most to least while solving scenarios. It can be suggested that the science educators develop the designs to improve the analytical thinking skills of the candidates in the courses they conduct on the basis of the results of the research. Bir fen bilgisi öğretmeninin öğrencilerine analitik düşünme becerisini kazandırabilmesi için ilk olarak
kendilerinin bu beceriyi kazanmış olmaları gerekmektedir. Bu yüzden öğretmenlerin bu beceriyi kazanmaları ve
mesleki bilgiye çevirmeleri için adaylık dönemi önemlidir. Bu fikirden yola çıkarak mevcut araştırma, üçüncü sınıf
fen bilgisi öğretmen adaylarının analitik düşünme becerisini kullanabilme durumlarını tespit etmeyi
amaçlanmaktadır. Alan taraması yöntemiyle yürütülen araştırmada analitik düşünme testi kullanılmıştır. Bu test, dört
farklı öğrenme alanından toplam 20 vaka temelli fen senaryosundan oluşmaktadır. Bu senaryolar Marzano’nun
Taksonomisinin analitik düşünme becerisi boyutlarına göre tasarlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinden fen
bilimleri öğretmen adayları (N=158) katılmıştır. Fen bilimleri öğretmen adaylarının çoğunluğunun analitik düşünme
becerisini zayıf düzeyde kullandıkları tespit edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryoları çözerken
Marzano'nun taksonomisine göre en çoktan aza doğru sırasıyla sınıflama – özelleştirme – hata analizi – genelleme -
karşılaştırma boyutlarında zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonucuna dayanarak fen bilgisi eğitimcilerine
yürüttükleri derslerde adayların analitik düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarımlar geliştirmeleri
önerilmektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
4Collections
- Cilt 15 : Sayı 4 [10]