Edvarların izinden: İsmail Hakkı bey arşivinde bulunan Hamparsum defteri üzerine bir inceleme
Künye
Yavuz, D. (2024). EDVARLARIN İZİNDEN: İSMAİL HAKKI BEY ARŞİVİNDE BULUNAN HAMPARSUM DEFTERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(SAYI 19), 59-93.Özet
Osmanlı/Türk müziği tarihi, teorisi ve müzik yazıları açısından önem
taşıyan bazı yazmalar, kimi zaman kendilerinden sonra gelenler için kaynak,
kimi zamansa örnek teşkil etmiştir. Nâyi Osman Dede’nin Nota-i Türkî’si,
Kantemiroğlu Edvarı, Kevserî Mecmuası gibi birbirini takip eden yazmaların
izdüşümlerinde, edvar geleneğinin değişime uğradığı 18. yüzyılın sonundan
itibaren sonraki kaynaklarda da rastlanır. Her bir edvarın birbiriyle etkileşim
içinde olması ve doğuşkanları misali birbirinin içinden türediği
görülmektedir.
Edvar geleneğinin son yansımalarının görüldüğü Hâşim Bey
Mecmuası’nda önceki edvarların net bir şekilde kaynak olarak kullanılmasının
yanında, bu edvarların külliyat kısımları da farklı çalışmalara kaynaklık
etmiştir. Müzik yazılarının görece aktif olarak kullanılmaya başladığı 19.
yüzyıldan itibaren Nâyi Osman Dede, Kantemiroğlu, Kevserî gibi çalgısal
repertuvarın da kişisel arşivlerde yer alan defterlere girdiği görülmektedir.
Gerek Hamparsum, gerekse Avrupa müzik yazısı ile yazılan defterlerde bazen
parçalı olarak fasıl repertuvarlarının içinde, bazense müstakilen çalgı
repertuvarı olarak karşımıza çıkar.
Bu örneklerden biri de Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı
Arşivi’nde bulunan, İsmail Hakkı Bey koleksiyonunun içindeki 373 numaralı
Hamparsum defteridir. Bu çalışmada bahsi geçen Hamparsum defteri
incelenerek, 17.-18. yüzyıl edvar repertuvarı ile arasındaki benzerlik ve
farklılıklar ortaya konulmuş, tarih yazımında kişisel arşivler ve paleografik
kaynakların etkisi irdelenmiştir. The manuscripts that hold significance in terms of the history,
theory and musical writings of Ottoman/Turkish music have often served as
sources for subsequent scholars or exemplars for others. In the sequence of manuscripts such as Nâyi Osman Dede's Nota-i Türkî, Kantemiroglu Edvarı
and Kevserî Mecmuası, one can observe the evolution of the edvar tradition
from the late 18th century, where changes began to manifest in later sources.
Each edvar interacted with others, and from these interactions, it
appears that subsequent ones emerged, akin to their predecessors. In the
Hâşim Bey Mecmuası, where the final reflections of the edvar tradition are
observed, previous edvars are not only used explicitly as sources but their
content also served as references for different works. From the 19th century
onwards, a period where music writings started to be relatively actively
utilized, figures like Nâyi Osman Dede, Kantemiroglu, Kevserî, and their
instrumental repertoires found their way into personal archives. Whether it
was Hamparsum or European musical notation used in these notebooks,
sometimes fragmented within suite repertoires and sometimes presented
independently as instrumental repertoires.
One such example is the Hamparsum notebook, cataloged as number 373
within the Ismail Hakkı Bey collection at the Ottoman Archives of the
Directorate of State Archives.
This study will delve into the aforementioned Hamparsum notebook,
examining the similarities and differences between the 17th-18th century edvar
repertoire and exploring the influence of personal archives and paleographic
sources on historical writing.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
10Sayı
19Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/83447/1399670https://hdl.handle.net/11630/11483