Messiaen’in Vingt Regards sur l’enfant-Jesus isimli eserindeki üslupsal örüntüler
Künye
Koy, Y. S., & Maral, H. A. (2024). MESSIAEN’IN VINGT REGARDS SUR L’ENFANT-JESUS İSİMLİ ESERİNDEKİ ÜSLUPSAL ÖRÜNTÜLER. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(SAYI 19), 94-112.Özet
Bu çalışmada, 20. Yüzyıl müziğinin önde gelen isimlerinden, Fransız
besteci Olivier Messiaen’in Vingt Regards sur l'enfant Jésus başlıklı eserindeki
üslupsal örüntüler, bestecinin zihin dünyasını şekillendiren düşünceler üzerinden
incelenecektir. Bestecinin, zihnindeki temsilleri biçimlendirerek, eserini bir ses
organizasyonu olarak ortaya koyduğu ve böylece eserde karşılaşılan ses
örüntülerini meydana getirdiği düşünülebilir. Bu ses örüntüleri, bestecinin
zihnindeki örüntülerin bir temsili olarak, onun üslubunu oluşturur. Eserlerinde,
üslupsal örüntüleri yoğun bir şekilde kullanarak bu temsilî ilişkiyi açık bir
şekilde göstermeyi başaran bestecilerden biri de Olivier Messiaen’dir. Kaldı ki
yapıtlarındaki zihin dünyasını şekillendiren fikirleri açıkladığı pek çok birincil
kaynak da bırakmıştır: Kitapları, söyleşileri ve hatta bazı eserleri için yazdığı
önsöz ve açıklama notları yapıtlarındaki üslupsal örüntülerin tespit edilebilmesi
noktasında araştırmacılara büyük kolaylıklar sağlar. Bu kaynaklarda üslubunun
düşünsel dayanaklarının Katolik inancı, kuş sesleri, Hinduizm, sayı sembolizmi
ve ses-renk ilişkisi olduğunu ifade eder. Bu çalışmada ele alınan Vingt Regards
sur l’enfant-Jésus eserindeki üslupsal unsurlar ise büyük ölçüde Katolik inancı
ile kuş seslerinin temsillerine dayanmaktadır. Eserin her bölümü bağımsız
karakterdedir ve bünyelerinde Katolik inancının farklı bir yönü ele alınmıştır.
Eserde bir bütünlük hali sağlayabilmek için de bu üslupsal örüntüler döngüsel
bir yapıda kullanılmıştır. Bestecinin zihin dünyasını anlamak suretiyle eserde
bulunan üslupsal örüntüleri analiz etmenin esere yönelik yeni, daha derinlikli bir
bakış açısı geliştirme olanağı sunduğu düşünülmektedir. This study will identify the stylistic patterns in Vingt Regards sur
l’enfant Jésus through the thoughts that shape the mind of one of the prominent figures of the 20th Century Music, French composer Olivier Messiaen. It is
conceivable that the composer, by shaping the representations in his mind,
presents his work as a sound organization and thus creates the sound patterns
encountered in the work. These sound patterns form the composer’s style as a
representation of the patterns in the composer’s mind. Olivier Messiaen is one of
the composers who managed to make this representational relationship explicit
in his works through the intensive use of stylistic patterns. He has left also many
primary sources in which he explains the ideas that shaped his mind: His books,
interviews, and even the prefaces and explanatory notes he wrote for some of his
works provide researchers with great convenience in identifying the stylistic
patterns in his works. In these sources, he states that the intellectual foundations
of his style are the Catholic faith, birdsong, Hinduism, number symbolism and
the relationship between sound and color. The stylistic elements in Vingt
Regards sur l’enfant-Jésus, which is the subject of this study, are largely based
on the Catholic faith and representations of birdsong. Each section of the work
is independent and deals with a different aspect of the Catholic faith. He used
these stylistic patterns in a cyclical structure in order to provide a state of unity
in the work. It is thought that analyzing the stylistic patterns in the work by
understanding the composer’s thought world offers the opportunity to develop a
new and deeper perspective on the work.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
10Sayı
19Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/83447/1401969https://hdl.handle.net/11630/11484