21. yüzyılda çağdaş bestecilerin kompozisyonlarında viyolanın yeri
Künye
Karademir, E. (2024). 21. YÜZYILDA ÇAĞDAŞ BESTECİLERİN KOMPOZİSYONLARINDA VİYOLANIN YERİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(20), 131-151.Özet
Bu makale, 21. yüzyılda çağdaş bestecilerin kompozisyonlarında viyola
çalgısına ilişkin fikirlerinin nitel araştırma yöntemlerine göre açıklandığı betimsel
bir çalışmadır. Makalede, çağdaş yaklaşımları ve çalışmalarıyla öne çıkan Kaija
Saariaho, Jörg Widmann, Jennifer Higdon ve Brett Dean olmak üzere dört
bestecinin biyografi bilgilerine ve viyola için ürettikleri kompozisyonlarına ilişkin
açıklamalarına yer verilmiştir. Araştırma verilerine, belge tarama modeli
kullanılarak internet üzerinden yayımlanan makaleler, röportajlar ve bestecilerin
kişisel sayfaları incelenerek ulaşılmıştır. Makale konusunun kavramsal içeriğinde,
çağdaş müzik döneminin 20. ve 21. yüzyıldaki durumu ile viyolanın tarihsel
gelişim sürecine değinilmektedir. Belirlenen kavramsal içeriğe göre araştırmada
elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle açıklanmaktadır. Araştırma
sonucuna göre, 21. yüzyılda bestecilerin kompozisyonlarında viyolayı ses ve icra
teknikleri özelliklerine göre tercih etme yaklaşımlarının aynı olduğu ancak
işledikleri temalarda farklı çağrışımlarla betimleme yaptıkları tespit edilmiştir.
Makalede, tarihsel gelişim sürecinin bir parçası olan 21. yüzyılda viyolanın çalgı
kimliğine ne tür katkıların sağlandığı, bestecilerin kompozisyonlarında viyolaya
olan yaklaşımları doğrultusunda ortaya konulmaya çalışılmıştır. This article is a descriptive study in which the ideas of contemporary
composers about the viola instrument in their compositions in the 21st century are
explained according to qualitative research methods. The article includes
biographical information about four composers, Kaija Saariaho, Jörg Widmann,
Jennifer Higdon, and Brett Dean, who stand out with their contemporary
approaches and works and their explanations of their compositions for viola. The
research data was obtained by examining articles published online, interviews and
composers' personal pages using the document scanning method. The conceptual
content of the research, the situation of the contemporary music period in the 20th
and 21st centuries, and the historical development process of the viola are touched
upon. According to the determined conceptual content, the data obtained in the research are explained by the descriptive analysis method. According to the
results of the research, it has been determined that composers in the 21st century
have similar approaches to preferring the viola in their compositions based on its
sound and performance techniques, but they describe the themes they cover with
different connotations. In this article, it has been tried to reveal what kind of
contributions were made to the musical identity of the viola in the 21st century,
which is a part of its historical development process, in line with the approaches
of composers in their compositions.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
10Sayı
20Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/86193/1484087https://hdl.handle.net/11630/11485