Ercüment Batanay’ın tanbûr taksimi üzerine inceleme: Sûz-i Dilârâ makamı örneği
Künye
Daşkın, Y., & Çöl, C. (2024). ERCÜMENT BATANAY’IN TANBÛR TAKSİMİ ÜZERİNE İNCELEME: SÛZ-İ DİLÂRÂ MAKAMI ÖRNEĞİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(20), 171-191.Özet
Ercüment Batanay’ın Klasik Türk müziği geleneğinde kendine özgü
icrâsı, teknik ve tavır özellikleriyle tanbûr icrâsında, kendinden sonraki
tanbûrileri etkileyerek bir ekol haline geldiği düşünülmektedir. Klasik Türk
müziğinde önemli bir yeri olan taksim, icrâcının makam kullanımı ve icrâ
tekniklerini ön plana çıkaran çalgısal bir türdür. Bu bağlamda Batanay’ın
Yenikapı Müzik albümünde yer alan “Sûz-i Dilârâ” tanbûr taksimi örnek olarak
seçilmiş, notaya alınarak makam ve icrâ teknikleri açısından incelenmiştir. Teknik
analizde; Batanay'ın tanbûr icrâsında kullandığı süsleme elemanları ve ifade
unsurları detaylı bir şekilde ele alınarak örnekler ile sunulmuştur. Makamsal
analiz de ise seyir, geçki, çeşni ve perde kullanımı gibi özellikler açıklanmıştır.
Tarama modelini temel alan, müzikal analiz ve nitel yöntemleri içeren betimsel
bir araştırma olan bu çalışmada makam ve icrâ analizi sonucu elde edilen
bulgulara dayanarak sonuç sunulmuştur. It is thought that Ercüment Batanay has become a school in the Turkish
classical music tradition, influencing the tanbûr performers after him, with his
unique performance, technique and attitude characteristics. Improvisation, which
has an important place in Turkish classical music, is an instrumental genre that
highlights the performer's use of mode and performance techniques. In this
context, the tanbûr improvisation of "Sûz-i Dilârâ" from Batanay's Yeni Kapı
Muzik album has been selected as an example, notated and examined in terms of
mode and performance techniques. In the technical analysis, the decorative
elements and expression elements used by Batanay in tanbûr performance are
discussed in detail and presented with examples. In modal analysis, features such
as progression, tempo, flavor and tone use are explained. In this study, which is
based on the survey model and is a descriptive research including musical analysis.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
10Sayı
20Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/86193/1488592https://hdl.handle.net/11630/11487