Türk mûsıkîsinde transpoze uygulamaları süpürde akort Kürdîlîhicazkâr makamı keman örneklemi
Künye
Tutuş, Y. (2024). TÜRK MÛSIKÎSİNDE TRANSPOZE UYGULAMALARI SÜPÜRDE AKORT KÜRDÎLÎHİCAZKÂR MAKAMI KEMAN ÖRNEKLEMİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(20), 192-208.Özet
Türk mûsıkîsi içerisinde birçok çalgısal ve sözel formları
barındıran makamsal bir müziktir. Çalgısal formlarda yapılan
uygulamalarda eserin icra edileceği ton, teknik ve estetik açıdan
belirlenirken sözel formlarda yapılan uygulamalarda tonun belirlenmesi
sözel formu seslendirecek kişinin ses özelliklerine göre belirlenmektedir.
Bu yüzden Türk mûsıkîsi uygulamalarında transpoze ile sıklıkla
karşılaşılır. Korolarda genelde dört ses diye tabir edilen Kız akordun
tercih edildiği gözlemlenirken solo uygulamalarda Bolahenk (yerinden)
akord, Süpürde akord (bir ses), Müstahsen akord (bir buçuk ses), Mansur
(beş ses) akordlarının kullanıldığı görülmektedir. Bu araştırmada bu
uygulamalardan bir tanesi olan Süpürde akord incelenmiştir. Makam
olarak Kürdîlihicazkâr çalgı ise keman seçilmiştir. Keman ile
Kürdîlihicazkâr makamı uygulamalarında karşılaşılan güçlükler
incelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur. Turkish music is a thematic genre that includes many instrumental
and vocal forms. While the tone in which the work will be performed is
determined technically and aesthetically in instrumental forms, the tone is
decided based on the vocal characteristics of the performer in vocal forms.
For this reason, transposition is frequently employed in Turkish music
practices. While ‘Kız’ tuning, generally referred to as four voices, is
observed in group practices, the Süpürde chord (one voice), Müstahsen
chord (one and a half voices), and Mansur (five voices) tunings are used
in solo applications. This research examines the Süpürde chord, one of
these tunings. Kürdilihicazkar was chosen as the maqam, and the violin was selected as the instrument. The difficulties encountered in practicing
the Kürdilihicazkar maqam with the violin were examined, and solution
suggestions were presented.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
10Sayı
20Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/86193/1489916https://hdl.handle.net/11630/11488