Çocuk Ve Aile Sorunları Kapsamında, 13-18 Yaş Grubu Çocukların Bakım Modellerinin Karşılaştırılması
Künye
Fahri Kocaoğlu‘’ Çocuk Ve Aile Sorunları Kapsamında, 13-18 Yaş Grubu Çocukların Bakım Modellerinin Karşılaştırılması ‘’ Comparıson The Care Models Of Chıldren Between Ages Of 13-18 In Terms Of Chıld And Famıly Problems ‘’ Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyonkarahisar 2010Özet
Hızlı kentlesme, göç ve sanayilesme ile yeni yasam biçimleri ve degerleri
olusmustur. Tüm bunların bir sonucu olarak olusan; yoksulluk, issizlik, ebeveyn
hastalıkları, çocuga yönelik ihmal ve istismar, aile kurumunun dagılması ve
parçalanması gibi durumlara baglı olarak korunmaya muhtaç çocuk sayısı ülkemizde
günden güne artmaktadır.
Korunmaya muhtaç çocuklar için tüm dünyada da kabul görmüs en eski
bakım modeli; ülkemizde SHÇEK tarafından yürütülen kurum bakımıdır. Yapılan
pek çok arastırma, kurum bakımının çocuklar üzerinde yarattıgı olumsuz etkileri
ortaya koymaktadır. Bunun bir sonucu olarak, ülkemizde de son yıllarda politika ve
mevzuat degisikligine gidilerek; aile odaklı çalısmalar ile kurum bakımındaki
çocukların öz aileleri yanlarında bakımlarına hız verilmistir. Bu sayede önemli bir
çocuk grubu kurumdan, aileleri yanına kazandırılmıstır.
Bu arastırmada, çocuk ve aile sorunları kapsamında 13-18 yas arasındaki
farklı bakım modellerine sahip çocukların/gençlerin; sosyal, duygusal, davranıssal ve
psikolojik özellikleri karsılastırmalı olarak analiz edilmistir. Örneklem; farklı bakım
modeline sahip üç ayrı grup çocuklardan/gençlerden olusmaktadır. Örneklemden
elde edilen bulguların istatistiksel analizi sonucunda; kurum bakımından aile yanında
bakıma dogru çocuklarda olumlu davranıslar artarken, ruhsal sorunlarının azaldıgı,
kurum bakımındakilerin sunulan hizmetler ile ortamlarından memnun oldukları,
diger çocuklara göre sinirli ve kararsız bir yapıda oldukları, buna karsın gelecek
endiselerinin düsük oldugu, saglıklı aile ortamındaki çocukların digerlerine göre
olumlu davranıslara sahip oldugu belirlenmistir.
Bu baglamda, çocukların psiko-sosyal gelisimleri için saglıklı aile
ortamlarının gerekliligi, çocukların davranıs sorunlarının çözümlenmesi ve
önlenmesine yönelik tedbirlerin öncelikle aileden baslayarak alınmasının gerekliligi
tespit edilmistir. Ayrıca ailenin ekonomik ve sosyal problemlerinin çözümlenmesi
için gerekli psiko-sosyal destegin saglanmasının önemi bu arastırmayla bir kez daha
ortaya konulmustur. New styles of living and new values have arose due to rapid urbanization,
migration and industrialization. Poverty, unemployment, parental illnesses, neglect
and abuse towards children, breaking and separation of families which are results of
the above reasons, leaded the increase in the number of children in need of protection
day by day.
The oldest care model for children in need of protection is institutional care
which is being carried out by SHÇEK in our country. Numerous studies showed the
negative impact of institutional care on children. As a result, family focused studies
and studies on children in institutions being sent back to their families for care had
been accelerated by changes in the policy and statute. By this means, a considerable
amount of children had been returned back to their families.
In this study; under the problems of families and children,
children/youngsters between the ages of 13 and 18 who experienced care models had
been comparatively analyzed in terms of their social, emotional, behavioral and
psychological characteristics. The sample is composed of three groups of children
who experienced three different care models. As a result of analyses of findings
derived from the sample; it is determined that positive behaviors increase from
institutional care to family care while psychological problems decrease; the ones who
are under institutional care are happy with services and environment while other
children are nervous and in unsteady state but however their future anxiety is low,
the ones in a healty family environment manifests positive behaviors compared to
others.
In this respect, it is determined that a healty family environment is needed for
children’s psycho-social development and precautions towards solving and
preventing behavioral problems of children should be taken starting with the
families. Besides, the importance of giving psycho-social support in solving
families’ economical and social problems had been confirmed with this study.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2693Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]