Orta Öğretim Öğrencilerinin Ebeveynlerine Olan İlişkilere Bakışları
Özet
Bu arastırmada, ergenlerin anne-babalarıyla iliskilerini algılamalarının
cinsiyet, yas, okul, sınıf, kardes sayısı, doğum sırası, ailede yasayan kisi sayısı,
ailenin yasadığı yer, anne ve babanın eğitim düzeyi ve mesleği, ailenin gelir
durumuna göre farklılasıp farklılasmadığı incelenmistir.
Ergenin anne-babasıyla ilgili çok yönlü iliski ve etkilesimlerinin niteliğini ve
nasıl algıladığını analiz etmek için çesitli istatistik tekniklerinden faydalanılmıstır.
Bu çerçevede frekans değerlerinin yanında, algılamaların bağımsız değiskenlere göre
farklılasıp farklılasmadığını ölçmek için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve x² testi
kullanılmıstır. Kuramsal çerçeveyle de desteklenen arastırma bulguları, sosyodemografik
verilerin, ergen-ebeveyn iliskilerinin niteliğinin ve iliskilerin ergen
tarafından nasıl algılandığının analizi çerçevesinde kurgulanmıstır.
Arastırmanın sonuçlarına göre, kız ergenler erkek ergenlerden anne ve
babalarıyla daha iyi anlasmaktadır. Ergenin yası ilerledikçe, yani ergenliğin sonuna
geldikçe anne babalarıyla daha fazla sorun yasamaktadır. 1. sınıftaki ergenler, yasa
da bağlı olarak aileleriyle daha iyi anlasmaktadır. Fen ve Anadolu Lisesinde okuyan
ergenlerin aileleriyle iletisimlerinin Düz ve Meslek Liselerine göre daha iyi olduğu
saptanmıstır. Anne babanın eğitim düzeyleri yükseldikçe ergenlerin anne babalarıyla
daha iyi anlastığı görülmektedir. Ailesi kentte yasayan ergenlerin de anne ve
babalarıyla iyi anlastıkları saptanmıstır. Ailenin ekonomik düzeyinin artması, ergenin
anne babasıyla olan iliskilerini olumlu algılamalarına sebep olmaktadır. Ergenlerin
aileleriyle çatısma ve anlasmazlık yasamalarına rağmen birbirleriyle genel olarak iyi
iliskiler içinde oldukları ve ergenin ailesi hakkında olumsuz düsüncelerinin olmadığı
saptanmıstır. Sonuçta ergenin anne babalarıyla olan iliskilerini algılama biçimlerinin
gelisim süreçleri üzerinde olumlu ve olumsuz etkileri olduğu görülmüstür. In this research, it has been observed if the adolescents’ relationship with
their parents and how they perceive this relation differentiate or not, according to his
gender, age, school, grade, number of the brothers or sisters, the birth sequence, the
number of the family, the settlement place of family, the length of education,
occupation, and length of income of the parents.
The statistic techniques have been supplied for this research. Annova, Chisquare
and t tests are used to analyze the survey.
The result of the research the girl adolescences and their parents reach an
agreement more easily than the boy adolescences. When the adolescences get older,
they have got more problems with their parents. The adolescences in the 9th grade
bound to their ages have better relationship with their parents. It’s determined the
adolescences attending to Science and Anatolian high schools have got the better
relationship with their parents than the adolescences attending to High schools and
Vocational schools. It’s been observed that when the education level of the parents
increases, the adolescences have got better relationship. The adolescences whose
parents living in the city get have got better relationship than the others. It’s
determined when the income of the family are getting more the relationship is getting
better in the family. It’s said that they can understand each other although the
adolescences have got some conflict and disagreement with the parents, and they
don’t think pessimistic about their parents.
As a result, it’s determined that the adolescences’ comprehension style to
their parents effects them positively or not as connecting to developing period of the
adolescents.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2697Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]