• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tezler
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tezler
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumları Üzerine Bir Araştırma (Meb Tarafından Ortaokul Öğrencilerine Önerilen 100 Temel Eser Örneğinde)

Thumbnail

View/Open

Tez Dosyası (1.809Mb)

Date

2013

Author

Karakaş, Özge

Metadata

Show full item record

Abstract

Günümüz gençliğine yönlendirilen en büyük eleştiri, gençlerin okumuyor olmalarıdır. Türk toplumunun da okumayan bir toplum olduğu yapılan birçok araştırma ile kanıtlanmıştır. Okuyan bir toplum niteliği kazanabilmek için öncelikle okumayı sevmek ve bununla birlikte gelecek olan okuma alışkanlığını kazanmış olmamız gerekmektedir. Okuma alışkanlığı kazandırmak amacıyla MEB de 2005 yılında 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri için Türk ve dünya edebiyatından seçilmiş eserlerden oluşan okuma listesini, 100 Temel Eser’i, yayımlamıştır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencileri için önerilmiş olan 100 Temel Eser ile ilgili uygulamanın asıl muhatapları olan ancak şimdiye kadar görüşleri alınmayan 8. sınıf öğrencilerinin düşünceleri, eserlerin ne kadar okunduğu, eserlerin okunması üzerinde etkili olan faktörler tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda eserlerin hepsinin okunmadığı, okumada belli eserler üzerinde yoğunlaşma olduğu tespit edilmiştir.
 
The greatest criticism on today’s youth population is that they do not read enough. It has also been proved in many recently-conducted studies that Turkish society is not a much-reading one at all. In order to acquire the qualification of a reading community, first of all, it is necessary that we enjoy reading, and we gain the habit of reading which is the result of the former. Ministry of National Education (MEB) published 100 Basic Literary Works which is the name of a list of books, for 5th, 6th, 7th and 8th grades in 2005 which contain literary works chosen from the Turkish and world literature to gain the habit of reading. In this study, it has been attempted to designate the thoughts of 8th grade students who are the subjects of the 100 Basic Literary Works implementation which is advised for junior high school students whose opinions have not been asked, how much these books are read, and the factors that have influence on reading these books. In the evidence of the study, it’s proven that not all of the books are read and certain books are read intensively.
 

URI

http://hdl.handle.net/11630/2751

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1231]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@AKÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Afyon Kocatepe University || OAI-PMH ||

Afyon Kocatepe University Library, Afyon, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Afyon Kocatepe University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@AKÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.