İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Çevre, Alan ve Hacim Konularına İlişkin Kavram Yanılgıları
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin çevre, alan ve hacim hesaplamaya
ilişkin kazanımları öğrenme düzeylerinin, ayrıca bu konulardaki hata ve kavram yanılgılarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama yöntemi ile yapılan bu araştırmanın çalışma
grubunu Uşak ili merkez ilçesindeki ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 262
ilköğretim 5. Sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak İlköğretim
5. Sınıf Öğrencileri için Geometride Çevre-Alan-Hacim Ölçme Testi kullanılmıştır. Elde
edilen veriler betimsel istatistik (yüzde ve frekans) yöntemiyle analiz edilmiştir.
Araştırmada elde edilen sonuçlar aşağıdaki şekildedir: Öğrencilerin, doğrudan çevre
hesabı istenen soruları kolayca çözebildikleri, ancak ekstra düşünme gerektiren farklı
düzenlemelerle sorulan soruları cevaplayamadıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte,
öğrencilerin kare, dikdörtgen, üçgen, eşkenar dörtgen gibi geometrik şekillerin özelliklerini
kullanmada sorun yaşamadıkları, ancak paralelkenar gibi bazı geometrik şekillerin
özelliklerini tam olarak bilmedikleri belirlenmiştir. Ayrıca, bazı öğrencilerin çevre hesabı ile
alan hesabını birbirine karıştırdıkları görülmüştür. Diğer taraftan, öğrencilerin standart ölçü
birimlerinin ve standart olmayan ölçü birimlerinin kullanıldığı sorularda özellikle bu birimleri
birbirine dönüştürmede zorlandıkları tespit edilmiştir. Hatta bu tür sorularda yanlış çözüm
yapan öğrencilerin çoğunun hata sebebinin birimleri dönüştürme sırasında yaptıkları hatalar
olduğu görülmüştür. Öğrencilerin doğru cevaplamakta en çok zorlandıkları soruların
geometrik şekillerin alanlarını hesaplamaya yönelik sorular olduğu, yine öğrencilerin sorunun
çözümünü en fazla yanıtsız bıraktığı, sorunun çözümünde verilen ya da verilmeyen sayılarla
ilgisiz işlemi en fazla yaptığı soruların da alan soruları olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin
ayrıca noktalı kağıt üzerinde verilen bir yapıyı oluşturan birim küpleri saymakta hata
yaptıkları, verilen bir prizmanın içini dolduran birim küplerin sayısını hesaplayamadıkları
görülmüştür. Öğrencilerinin sorulardaki çözümleri göz önünde bulundurularak hata türleri
gruplandırıldığında, öğrencilerin genel olarak çevre, alan ve hacim konuları ile ilgili işlem
hatası, verilen ya da verilmeyen sayılarla ilgisiz işlemler, eksik işlemler, fazla işlemler ve
çözümü açılarla ilişkilendirme gibi çeşitli hatalara sahip oldukları belirlenmiştir. The purpose of this study was to investigate the 5th grades’ content knowledge about the
perimeter, area and volume of the geometric shapes and objects, and also was to determine
their misconceptions about these concepts. There were a total of 262 students involved in this
study. They were at the 5th grades at the seven elementary schools in Uşak city center. In this
study, we used survey method. One instrument with 40 items, the perimeter-area-volume
evaluating test in Geometry, was used in data collection. Data analysis involved descriptive
statistics.
The results of this research indicated that: The students could easily solve the problems,
only requiring them to figure out the perimeter, yet they could not do problems which require
extra thinking. Moreover, the research identifies that the students do not have difficulty
applying the characteristics of the geometric figures such as square, rectangle, triangle and
equilateral quadrangle, but they do not exactly know the characteristics of some geometric
figures like parallelograms. Some students are also confused by perimeter and area
calculations. On the other hand, the students have difficulty with questions about standard and
non-standard measuring units, and have difficulty converting the measuring units to each
other. The students mostly have difficulty with the area-calculation problems and these are the
type of questions they skip to answer most often. The students also make mistakes counting
the square units composing a structure on graph paper, as well as counting the number of
vii
cubic units filling a prism. When the types of mistakes are grouped by taking the students’
solutions into consideration, the mistakes are generally transaction errors about perimeter,
area and volume topics, and irrelevant, missing or extra transactions with given or non-given
numbers, and the mistakes associate the solutions with the angles.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]