• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tezler
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tezler
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmenler Tarafından Algılanma Biçimleri ve Uygulamada Karşılaşılan Güçlükler

Thumbnail

View/Open

Tez Dosyası (1.258Mb)

Date

2006

Author

Uğuz, Selvinaz

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma Afyonkarahisar merkez ilçesindeki ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemini algılama biçimlerini ve uygulamada karşılaştıkları güçlükleri tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi Afyonkarahisar merkez ilçede çalışan 55, köy ve kasabalarında çalışan 53, olmak üzere toplam 108 ilköğretim birinci sınıf öğretmeni olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin ses temelli cümle yöntemini algılama biçimlerini tespit etmek üzere ses temelli cümle yönteminin olumlu olumsuz yönlerini ve önerileri içeren 25 soruluk anket, birinci sınıf öğretmenlerine uygulandı. Daha sonra öğretmenlere sınıftaki gözlemlerine dayanarak gözlem formu doldurtuldu. Öğretmenlerin algılarına ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri tablo halinde verilerek yorumlandı. Öğretmenlerin görüş, düşünce ve önerilerinde farklılık oluşturabilecek iki değişkenin test edilmesinde “bağımsız gruplar için t-testi” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemini olumlu algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
 
The purpose of this study was to determine the perceptions of first grade school teachers about the phonetic based sentences construction method in learning to read and write in Afyonkarahisar Province. In this study, it was also sought to determine the difficulties which teachers encounter during the application of phonetic based sentences construction method. This study was conducted on 108 first grade school teachers in total. Among 108 teachers, 55 of them were working in primary schools in the central county of Afyonkarahisar, while 53 of them were working in primary schools in villages or suburbs in Afyonkarahisar. To determine the perception of teachers about the up and down side of the phonetic based sentence construction method in learning to read and write, a questionnaire containing 25 questions were applied to the teachers. Then, the teachers were asked to fill out an “observation form” about their view in classroom while using this method. The perceptions of teachers was presented as a mean±stdev in tables, where as the teachers’ view, suggestions and their ideas about this methods were evaluated by
 

URI

http://hdl.handle.net/11630/3316

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1231]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@AKÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Afyon Kocatepe University || OAI-PMH ||

Afyon Kocatepe University Library, Afyon, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Afyon Kocatepe University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@AKÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.