Öğretmen adaylarının geleneksel müzik türlerine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi
Abstract
Bu çalışma öğretmen adaylarının Türk halk ve geleneksel Türk sanat müziklerine
ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma grubu
2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Fen
Bilgisi (%20,37), Matematik (%6,25), Müzik (%15,05), Resim-İş (%8,33), Sınıf (%13,43),
Sosyal (%14,35) ve Türkçe Eğitimi (%22,22) Ana Bilim Dallarında öğrenim görmekte olan
432 öğrencidir. Çalışmanın verileri katılımcıların geleneksel müzik türlerine ilişkin sahip
oldukları metaforlarını ortaya koymak amacıyla “Türk halk müziği… gibidir. Çünkü …” ve
“Geleneksel Türk sanat müziği… gibidir. Çünkü …” ifadelerini tamamlamaları yoluyla elde
edilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcıların Türk halk müziğine ilişkin 67 adet ve
geleneksel Türk sanat müziğine ilişkin 78 adet metafor ürettikleri tespit edilmiştir. Bu
metaforlar ortak özellikleri bakımından incelenerek Türk halk müziğine ilişkin metaforlar
12, geleneksel Türk sanat müziğine ilişkin metaforlar da 13 farklı kavramsal kategori altında
toplanmıştır. Çalışmada Türk halk müziğine ait kavramsal kategorilerden kültürel bir unsur,
sürekliliği sağlayan bir unsur, tanımlayıcı bir unsur, temel bir unsur, aidiyet hissi oluşturan
bir unsur ile temsil edici bir unsur kategorilerinin en fazla katılımcının bulunduğu kategoriler
olduğu belirlenmiştir. Geleneksel Türk sanat müziğine ait kavramsal kategorilerden de
huzur, mutluluk ve sağlık verici bir unsur, geçmişi anımsatan bir unsur, değerli bir unsur,
sanatsal özellikleri tanımlayan bir unsur ile olgun insana hitap eden bir unsur kategorilerinin
en fazla katılımcının bulunduğu kategoriler olduğu tespit edilmiştir. The purpose of this study is to examine teacher candidates’ understanding of Turkish
folk and traditional Turkish art music through metaphors. The sample group of the study is
the 432 students who are studying in the Science (%20,37), Mathematics (%6,25), Music
(%15,05), Painting-Work (%8,33), Classroom (%13,43), Social (%14,35) and Turkish
Education (%22,22) in Nigde University Education Faculty in the autumn semester of 2014
- 2015 school year. Collecting data of the study were asked to complete the prompt “Turkish
folk music is like…because…” and “Traditional Turkish art music is like… because…”.
According to the results overall, teacher candidates produced 67 metaphors of Turkish folk
music and 78 metaphors about traditional Turkish art music. Based on these metaphors about
Turkish folk music 12 conceptual categories and about traditional Turkish art music 13
conceptual categories were identified. In the study, it is determined that cultural elements, an
element that provides continuity, a descriptive component, a fundamental part, an element creates a sense of belonging and representative feature category of Turkish folk music
belonging to the conceptual categories are most participants found. It is also found that
peace, happiness and health-giving element, an element reminiscent of the past, a precious
commodity, an element that define the artistic features and an element appeal to mature
people of Traditional Turkish Arts in the conceptual categories are most participants found.
Source
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Volume
1Issue
1Collections
- Cilt 1 : Sayı 1 [10]