Germiyân şiirinde müzik ve terapi
Abstract
Müzikle terapi, binlerce yıldır Türk dünyasında kullanılan tedavi
yöntemlerinden biridir. İslâmiyetten önce Türk dünyasında tıp kam,
bahşı/baksı, ozan ve şamanlar eliyle yürütülüyordu. Kötü ruhları müzik, dans
ve transla kovan bu kişiler ilk psikologlardır. Türk müziğinin en eski
makamları bu bahşı-ozanların kopuz eşliğinde söyledikleri dinî nağmelerden
oluşmuştur. İslâmiyetten sonra hikmet ehli Otacı ve Atasagunlar, müzikten
faydalanarak mâl-i hulyâ ve diğer sayrılıkları tedavi etmişlerdir.
Germiyân Beyliği döneminde Kütahya medreselerinde ve
şifâhânelerinde yetişen hekim şairler gam, tasa, kaygı, kara sevda/kara safra,
depresyon, hayâl-i hâm, vehim, kuruntu, kuruntu melekesi, insanın kafasında
tasarlayıp canlandırdığı yeti ve vesvese diye adlandırılan sayrılıklara çare
üretmiş, tedavi için müzik ve terapiden faydalanmışlardır.
Germiyân’ın ve Osmanlı’nın ilk tıp kitaplarından biri Hekim
Ahmedî’nin Tervihü’l-Ervâh’ıdır. Ahmed-i Dâ’î’nin Tıbb-ı Nebevî Tercümesi
bu coğrafyada kaleme alınan ikinci tıp kitabıdır. Her iki eserde de yiyecek ve
içeceklerin özellikleri, otların fayda ve zararları, gam ve kedere karşı önerilen
tedaviler anlatılır.
Germiyân sarayı hekimlerinden Şair Şeyhî, Hekim Sinân adıyla
şöhret bulmuş, attariyesi/eczanesi olan mütehassıs bir tabiptir. Osmanlı’nın
ilk Reisü’l-Etibbâsı/Baştabibidir. Hekim Sinân, Çelebî Mehmet’in tasa ve
gamdan kaynaklanan asabiyet/melankoli hastalığını tedavi etmiştir.
Şeyhî’nin Kenzü’l Menâfi’ adlı eseri Germiyân’ın tarihine yaptığı
katkılar açısından önemli üçüncü tıp kitabıdır.
Sempozyuma sunacağımız bu bildiride Germiyânlı hekim sanatçıların
gam, tasa, vesvese, depresyon gibi hastalıklarda tedavi için önerdikleri telkin, su sesi, müzikle sağaltım unsurları karşılaştırılacak, Germiyân’ın ve
Kütahya’nın tıp tarihine katkısı ortaya konulmaya çalışılacaktır. Musical therapy is one of the medical treatment methods within
Turkish world for thousands of years. Before adopting Islam, any medicinal
act was conducted by Shamans (Tr: Kam, Bahşı/Baksı, Şaman) and bards.
These people warded of bad spirits through dance and trance were also the
first psychologists. The oldest Turkish musical modes were formed of the
religious melodies sang by these shaman-bards accompanied by a traditional
lute, kopuz. After the adoption of Islam, the wise named Otacı and Atasagun,
cured bad-reveries and other illnesses through utilizing music.
During the Germiyân rule, the doctor-poets educated in the
madrasahs and hospitals have cured sorrow, worry, anxiety, melancholy,
infatuation, depression, misgiving, delusion and apprehensiveness, by
accommodating musical therapy. One of the first Medicine books of Germiyân
and Ottoman rules was the Tervihü’l-Ervâh of Ahmedî. The translation of
Tıbb-ı Nebevî by Ahmed-i Dâ’î was the second medicine book of this
geography. Both works feature detailed descriptions of the properties of food
and drinks, the benefits and harms of various herbs, and cures for worry and
sorrow.
One of the doctors of the Germiyân palace, the poet Şeyhî, has
achieved fame with the pseudonym of Hekim Sinân, also managed a pharmacy.
He was the first chief-doctor (Tr: Reisü’l-Etibbâsı). Hekim Sinân, has cured
the nervosity/melancholy illness of Çelebî Mehmet.
Due to its contributions to Germiyân history, the third important book
was Kenzü’l Menâfi’ by Şeyhî.
In this presentation, the treatment methods implementing inculcation,
water noise, and music for curing sorrow, worry, apprehensiveness and
depression will be compared, and the contribution of Germiyân and Kütahya
to the history of medicine will be discussed.
Source
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Volume
2Issue
4URI
http://amader.aku.edu.tr/sayi4/makaleler/kadir%20g%C3%BCler.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4440
Collections
- Cilt 2 : Sayı 4 [4]