Pamuk Yağı Biyodizeli-Eurodizel Karışımlarının Tam Yükte Yanma, Performans ve Emisyonlara Etkisinin Deneysel Olarak İncelenmesi
Özet
Bu çalışmada, pamuk yağı biyodizelinin değişik oranlarda eurodizel yakıtına ilavesinin yanma, motor
performansı ve emisyonlar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Deneyler tam yükte ve 1500 dev/dak ile 3000
dev/dak arasında 500 dev/dak aralıklarla gerçekleştirilmiştir. Deneylerde eurodizel yakıtına (CB0), % 10,
%20 ve %50 pamuk yağı biyodizeli eklenerek (sırasıyla CB10, CB20 ve CB50 olarak isimlendirilen) elde
edilen yakıt karışımları kullanılmıştır. Elde edilen bu yakıt karışımları elektrik dinamometresi ile
yüklenebilen tek silindirli, dört zamanlı, hava soğutmalı, direk püskürtmeli bir dizel motorunda test
edilmiş ve sonuçlar referans eurodizel yakıtı ile karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, referans eurodizel yakıtına
pamuk yağı biyodizeli ilavesinin tüm devirler için motor gücü ve torkunda çok az düşüşe neden
olduğunu göstermektedir. Özgül yakıt tüketiminde ise küçük bir artış gözlenmiştir. Tam yükte tüm
devirler için pamuk yağı biyodizeli ilavesiyle birlikte CO, HC ve is emisyonlarının azaldığı, NOx
emisyonlarının ise arttığı gözlenmiştir. Pamuk yağı biyodizeli karışımlarının tutuşma gecikmesi, pamuk
yağı biyodizelinin düşük setan sayısı nedeniyle eurodizelden daha uzun olduğu gözlenmiştir. Ateşleme
gecikmesi daha uzun olduğundan, ısı salınım hızı çok hızlı bir şekilde artmış ve yanma süresi kısalmıştır.
Yakıtların maksimum yanma basınçları önemli bir değişiklik göstermemiştir. In this study, the effect of the addition of cottonseed oil biodiesel to eurodiesel fuel at different ratios
on combustion, engine performance, and exhaust emissions was investigated. Tests were performed at
full load and from 1500 rpm to 3000 rpm at 500 rpm intervals. In the experiments, fuel mixtures
obtained from eurodiesel fuel (CB0), 10%, 20%, and 50% cottonseed oil biodiesel (named as CB10, CB20
and CB50 respectively) were used. The resulting fuel mixtures were tested in a four-stroke, directinjection,
air-cooled, single-cylinder diesel engine that could be loaded with an electric dynamometer.
And the results are compared with the reference eurodiesel fuel. The results show that the fuel
cottonseed oil biodiesel addition to the reference eurodiesel causes a very little decrease in engine
power and torque for all rpms. A slight increase in specific fuel consumption was observed. It has been
observed that with the addition of cottonseed oil biodiesel for all rpms at full load resulted in a
decrease in smoke, HC, and CO emissions and an increase in NOx emissions. It has been observed that
the ignition delay of cottonseed oil biodiesel mixtures is longer than in eurodiesel due to the low cetane
number of cottonseed oil biodiesel. As the ignition delay is longer, the heat release rate has increased
very quickly and the combustion duration has been shortened. The maximum combustion pressures of
the fuels did not show a significant change.
Kaynak
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
17Sayı
2Bağlantı
http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/10/025904797-809.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4675
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 2 [53]