Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKARAGÖL, İbrahim; BAŞBAY, Alper
dc.date.accessioned2019-04-11T07:35:29Z
dc.date.available2019-04-11T07:35:29Z
dc.date.issued24.10.2018
dc.identifier.urihttp://dergipark.gov.tr/download/article-file/548662
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/5616
dc.descriptionIt was aimed to designate the relationship among attitude towards English, foreign language anxiety and English speaking skills of university preparatory class students in this study. The study group consisted of 518 students who were enrolled at Ege University School of Foreign Languages Preparatory Class. “Attitudes towards English Questionnaire” and “Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS)” were used as instruments. Students’ English speaking scores in the first term of 2014-2015 academic year were taken into account to determine their English speaking level. In the analysis of the data, SPSS 21.00 statistical package program was used. According to the findings, there was a weak and significant correlation among foreign language anxiety, attitude towards English and English speaking skills of the students. There was a negative, weak correlation between the subscales of FLCAS and English speaking skills. While the test anxiety had the biggest negative effect on English speaking skills, communication apprehension had the least adverse effect on it. There was a negative, medium correlation between attitudes towards English and foreign language anxiety of the students. It was observed that proficiency level did not have a statistically important difference on the students’ attitude towards English and foreign language anxiety.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutum, yabancı dil kaygısı ve İngilizce konuşma becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu Ege Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıfında öğrenim gören 518 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “İngilizceye Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Öğrencilerin İngilizce konuşma seviyelerini belirlemek amacıyla 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz dönemi sonunda İngilizce konuşma sınavından aldıkları notlar esas alınmıştır. Veriler SPSS 21.00 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin İngilizceye yönelik tutum ve yabancı dil kaygıları ile İngilizce konuşma becerileri arasında anlamlı zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür. Yabancı Dil Sınıf Kaygısı ölçeğinin alt boyutları ile İngilizce konuşma becerisi arasında negatif zayıf bir ilişki bulunmuştur. İngilizce konuşma becerisi üzerindeki en büyük negatif etkiyi test kaygısı oluştururken, en küçük negatif etkiyi iletişim kaygısı oluşturmaktadır. Öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumları ile yabancı dil kaygıları arasında ise negatif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin dil seviyelerinin İngilizceye yönelik tutumları ile yabancı dil kaygıları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.394769en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİngilizceye yönelik tutum, yabancı dil kaygısı, İngilizce konuşma becerisien_US
dc.titleTutum, Kaygı ve İngilizce Konuşma Becerisi Arasındaki İlişkien_US
dc.title.alternativeThe Relationship among Attitude, Anxiety and English Speaking Performanceen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.startpage809en_US
dc.identifier.endpage821en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Yayınıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster