dc.contributor.author | Korkmaz, Mehmet | |
dc.contributor.author | Çevik, Mehmet Sabir | |
dc.date.accessioned | 2019-04-11T08:14:17Z | |
dc.date.available | 2019-04-11T08:14:17Z | |
dc.date.issued | 24.10.2018 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | http://dergipark.gov.tr/download/article-file/548709 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5623 | |
dc.description | In this research which was carried out in screening model to find out the perceptions of the secondary school teachers, concerning the concept of “principal” through metaphors, phenomenology, one of the qualitative research designs was utilized. Research group is composed of 210 voluntary teachers working in 16 secondary schools in the central district of Siirt in 2016-2017 school year, through maximum variation sampling method. Research data was collected through a semi-structured form consisting statements such as “School principal is as …, because …”. In the evaluation of research data, “content analysis” method was utilized. As a result of the research, it was determined that teachers use 96 metaphors in relation to school principals, which were categorized under 11 different themes. Accordingly, teachers mostly perceive school principals as “a guiding and leading person”. However, the category with the least metaphors and the least participation is the category: “School Principal as the person storing information”. Moreover, it was found out that teachers have a high level of metaphors of school principals. In the research, it was generally concluded that teachers have a positive metaphors of school principals. | en_US |
dc.description.abstract | Ortaokul öğretmenlerinin “müdür” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yoluyla ortaya çıkarmayı amaçlayan tarama modelindeki bu araştırmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla Siirt merkez 16 ortaokulunda görev yapan ve gönüllü olarak çalışmaya katılan 210 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “Okul müdürü…………… gibidir; çünkü…………….” ifadesinin yer aldığı yarı yapılandırılmış bir form aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde “içerik analizi” tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerine yönelik 96 metafor ürettiği belirlenmiştir. Bu metaforlar, farklı temalar altında 11 kategoride toplanmıştır. Buna göre öğretmenler okul müdürlerini ağırlıklı olarak “Yol Gösterici ve Lider Biri Olarak” algılamaktadır. Bunun yanı sıra en az metafor ve en az öğretmen katılımın olduğu kategorinin ise “Bilginin Depolayıcısı Olarak Okul Müdürü” kategorisi olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan öğretmenlerin okul müdürlerine ilişkin ürettikleri metaforların oldukça fazla olduğu bulgulanmıştır. Araştırmanın geneli itibariyle öğretmenlerin okul müdürlerine ilişkin metaforlarının olumlu olduğu sonucuna varılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.30831/akukeg.393339 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | öğretmen, okul müdürü, ortaokul, metafor | en_US |
dc.title | Ortaokul Öğretmenlerinin Müdür Kavramına İlişkin Metaforik Algıları | en_US |
dc.title.alternative | Secondary School Teachers’ Metaphorical Perceptions of the Concept of Principal | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 11 | en_US |
dc.identifier.startpage | 973 | en_US |
dc.identifier.endpage | 1002 | en_US |
dc.identifier.issue | 4 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |