Öğretmenlerin Mesleki Gelişimini Sağlamada Sosyal Ağların Rolü
Abstract
Teknolojinin hayatımızın her alanına girdiği, internetin ve mobil cihazların giderek yaygınlaştığı günümüzde insanların yaşamlarının önemli bir parçası haline gelen araçlardan birisi de sosyal ağlardır. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de sosyal ağ kullanıcıları ve bu kullanıcıların sosyal ağların başında geçirdiği süre hızla artmaktadır. Sosyal ağların kullanımı eğitim çalışanları ve öğretmenler arasında da yaygınlaşmış olup bu durum sosyal ağların öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama noktasında kullanımını akla getirmektedir. Mevcut sosyal ağların oyun, uygulama gibi çok fazla miktarda dikkat dağıtıcı unsurlar içermesi bu sosyal ağların eğitsel açıdan kullanımına yönelik dezavantajlar içermektedir. Eğitsel sosyal ağlar ise bu dezavantajları ortadan kaldıran ve bünyesinde barındırdığı özellikleri ile eğitsel bağlamdaki ihtiyaca cevap veren en uygun ortamlardır.
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sağlamaya yönelik bir eğitsel sosyal ağ sitesi geliştirmek ve bu sosyal ağ sitesinin bir grup öğretmen tarafından kullanılması sağlanarak öğretmenlerin mesleki gelişimleri üzerindeki etkililiğinin ve kullanışlılığının test edilmesidir. Çalışma kapsamında Gündüz (2014) tarafından geliştirilen ve www.mavikurdele.org adresinden erişilebilen bir sosyal ağ sitesi kullanılmıştır. Okul yöneticisi ve öğretmenlerin kullanımına yönelik geliştirilen bu sosyal ağ; görevler, anketler, duyurular, etkinlikler, meslektaş etkileşimi, dosya paylaşımı özelliklerinin yanı sıra mevcut sosyal ağların karakteristik özelliklerini de bünyesinde barındırmaktadır. Eğitsel sosyal ağ, 2014-2015 eğitim öğretim yılı 2. döneminde Afyonkarahisar ilinde bir ilköğretim kurumundaki 27 öğretmen ve bir okul yöneticisi ile deneysel desenlerden tek grup son test modelinde 6 hafta süre ile test edilmiştir. Çalışma sonrasında veriler, öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlamaya yönelik sosyal ağ uygulama anketi, sosyal ağ kullanışlılık anketi ve eğitsel sosyal ağ log verileri aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin incelenmesinde betimsel istatistiklerden faydalanılmış olup bulgular frekans ve yüzde analizleri aracılığıyla sunulmuştur.
Çalışma sonucunda geliştirilen eğitsel sosyal ağ sitesini kullanan öğretmenler, eğitsel sosyal ağ uygulamasının mesleki gelişimleri açısından etkili ve faydalı olduğunu, bunun yanında eğitsel sosyal ağı genel anlamda kullanışlı bulduklarını belirtmişlerdir.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]