Sekizinci sınıf öğrencilerinin geometri problemi kurma becerileri ile geometri öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Geçici, M , Aydın, M . (2019). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Geometri Problemi Kurma Becerileri ile Geometri Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (2) , 431-456 . DOI: 10.30831/akukeg.456427Abstract
Bu araştırmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin farklı problem kurma durumlarında geometri problemi kurma becerileri ile geometriye yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bunun yanında öğrencilerin geometri problemi kurma becerileri cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, genel akademik başarı ve matematik dersi başarısı açısından araştırılmıştır. Tarama modeli ile yürütülen çalışmanın örneklemini sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan 151 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından geliştirilen “Geometri Problemi Kurma Testi” ve Cantürk-Günhan ve Başer (2007) tarafından geliştirilen “Geometriye Yönelik Öz-Yeterlik Ölçeği” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin geometri problemi kurma testi puanlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği ancak anne-baba eğitim durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğrencilerin geometri problemi kurma testi puanlarının hem genel akademik başarılarına göre hem de matematik dersindeki başarılarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin geometri problemi kurma becerileri ile geometriye yönelik öz-yeterlik inançları arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. The aim of this research is to investigate the relationship between geometry problem posing skills and self-efficacy beliefs towards geometry of the eighth grade students in different problem posing situations. In addition, geometry problem posing skills of the students has been researched in terms of gender, parental education status, general academic success and mathematics course success. The sample of the study conducted by the survey model was composed of 151 students who were studying in the eighth grade. The "Geometry Problem Posing Test" developed by the researchers and the "Self-Efficacy Scale Toward Geometry" developed by Cantürk-Günhan and Başer (2007) were used as data collection tools. As a result of the analysis of data, it was found that the scores of the students' geometry problem posing test did not show any significant difference according to the gender but they showed a significant difference according to the educational status of the parents. It has been determined that students' geometry problem posing test scores show a significant difference according to both general academic achievement and mathematics achievement. Moreover, it was found that there is a moderate correlation and significant relationship between geometry problem posing skills of students and their self-efficacy beliefs towards geometry.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
2Collections
- Cilt 12 : Sayı 2 [18]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Evaluation of the track geometry quality with standard deviation method and quality ındices: Case study of Kütahya-Afyonkarahisar railway line
Yalınız, Polat; İça, Sezgin (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 31.12.2020)In this paper, a specific part of the railway line between Kütahya and Afyonkarahisar cities was investigated. The track geometry parameters alignment, cant, longitudinal level, track gauge and twist investigated at ... -
Values conveyed through distance education in geometry courses during COVID-19
Dede, Yüksel; Akçakın, Veysel; Kaya, Gürcan (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 15.07.2021)Due to the COVID-19 pandemic, countries have had to change their usual teaching environment, and processes (especially traditional face to face education) with distance education. The purpose of this study was to investigate ... -
Mutlak Geometride Eşlik Aksiyomları
Erçolak, Erkan (2017)Bu tez çalışması beş ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm giriş kısmına ayrılarak konu ile ilgili literatür bilgisi verilmiştir. İkinci bölümde, çalışmamızın daha iyi anlaşılabilmesi için gerekli olan temel kavramlardan ...