Delaware sosyal-duygusal yeterlik ölçeğinin (DSDY-Ö) Türk Diline uyarlanması
Citation
Filiz, B. & Durnalı, M. (2019). Delaware Sosyal-Duygusal Yeterlik Ölçeğinin (DSDY-Ö) Türk Diline Uyarlanması . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 962-977 . DOI: 10.30831/akukeg.458032Abstract
The aim of this study is to adapt The Delaware Social-Emotional Competency Scale into Turkish
language so that social-emotional competency of students can be examined through testing the language validity and
conducting Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA). While the sample for EFA
consisted of 338, the sample for CFA consisted of 220 different high school students. Since the CFA was
administered first and it was decided to administer the EFA. The first and 12nd items were taken out of the scale
considering the total item correlation before EFA. Two sub-dimensional structures were obtained as a result of the
AFA administered with the remaining items. Sub-dimensions were given the names “self awareness” and “social
awareness” in accordance with the literature. In order to test the structure obtained from the EFA, CFA was
administered with different data sets and the factor structure was determined to be acceptable. The internal
consistency coefficient for the reliability study was calculated as .70 The Pearson Moments Multiplication
Correlation Coefficient calculated for the test-retest reliability study was found to be significant. The scale is a valid
and reliable tool that can be used in Turkish culture. Bu çalışmada öğrencilerin sosyal-duygusal yeterliklerini değerlendirebilmek amacıyla Mantz ve ark. tarafından
geliştirilen “Delaware Sosyal-Duygusal Yeterlik Ölçeği”nin Türk diline uyarlaması yapılmıştır. Çalışmada ölçeğin dil
eşdeğerliğinin sağlanması ve faktör yapısının sınanması hedeflenmiştir. Ölçek, açımlayıcı faktör analizi (AFA) için
338 lise öğrencisi, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için farklı 220 lise öğrencisine uygulanmıştır. DFA analizi
sonucunda bazı maddelerin .05 düzeyinde anlamli olmadiği tespit edilmiş ve AFA yapılmasına karar verilmiştir. AFA
öncesi toplam madde korelasyonuna bakılarak 1 ve 12. maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Kalan maddelerle yapılan
AFA sonucunda iki alt boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Alt boyutlara literature uygun olarak “öz farkındalık” ve
“sosyal farkındalık” isimleri verilmiştir. AFA’dan elde edilen yapının test edilmesi için farklı veri grubuyla DFA
yapılmış ve faktör yapısının kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Güvenirlik çalışması için iç tutarlık
katsayısı .70 olarak hesaplanmıştır. Test–tekrar test güvenirlik çalışması için hesaplanan Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon katsayısının anlamlı olduğu belirlenmiştir. Ölçek, Türk Kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir
bir araçtır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
3Collections
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]