Yükseköğretimde öğretimsel liderlik: Bölüm başkanlarının görüşleri
Citation
Karaaslan, A. & Akın, U. (2019). Yükseköğretimde Öğretimsel Liderlik: Bölüm Başkanlarının Görüşleri . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 992-1012 . DOI: 10.30831/akukeg.425597Abstract
This study aims to investigate the instructional leadership practices in universities by analyzing the
views of department heads. A qualitative method and a case design was used. Data were gathered through a semistructured interview form developed by researchers via face-to-face interviews. The sample consists of 26 department
heads from six different faculties of a university in Karadeniz region of Turkey. Participants were determined through
maximum variety sampling technique. Results demonstrate that department heads have spent most of their time for
administrative issues. For the professional development of the academicians, they give more importance to social and
psychological support studies. It is emphasized that guidance and supervision activities are important for the effective
implementation of the curriculum. They work for ensuring the courses are being planned according to constructivist
approach. In order to provide students sophisticated development, it is stated that social, cultural and sport activities
are usually carried out. In addition, it has been understood that department heads should have positive leadership
skills such as being successful in their field, renewing themselves constantly and having effective communication
skills in order to be a good instructional leader. Based on the results, it is recommended to decrease workloads and to
train department heads about educational administration and instructional leadership to support their leadership roles. Bu araştırmanın amacı, üniversitelerdeki öğretimsel liderlik uygulamalarını bölüm başkanlarının görüşlerine
dayalı olarak incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve durum çalışması deseni işe
koşulmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak ve
katılımcılarla yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Çalışmanın örneklemi, bir Karadeniz ilindeki üniversitede bulunan
altı farklı fakültede görev yapan 26 bölüm başkanından oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde maksimum
çeşitlilik tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bölüm başkanları en fazla yönetim işlerine zaman
ayırmaktadır. Öğretim elemanlarının mesleki gelişimini sağlamak için sosyal ve psikolojik destek çalışmalarına daha
fazla önem verilmekte, öğretim programının etkili biçimde uygulanabilmesi için rehberlik ve denetim etkinliklerinin
önemli olduğu vurgulanmaktadır. Bölüm başkanları, öğrenci başarısının artırılması için derslerin yapılandırmacı
yaklaşımla işlenmesine dönük çalışmalar yaptıklarını belirtmektedir. Katılımcılar, öğrencilerin çok yönlü
gelişmelerini sağlamak için daha çok sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler düzenlendiğini belirtmişlerdir. Son olarak,
bölüm başkanlarının etkili birer öğretimsel lider olabilmesi için alanında başarılı olması, kendini sürekli yenilemesi
ve etkili iletişim becerisine sahip olması gibi olumlu liderlik özelliklerine sahip olmaları gerektiği vurgulanmıştır.
Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, bölüm başkanlarının doğrudan eğitim-öğretim etkinliklerine liderlik edebilmeleri
için diğer alanlardaki iş yüklerinin azaltılması ve eğitim yönetimine ve öğretimsel liderliğe yönelik bir eğitim
almaları öneri olarak getirilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
3Collections
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]