The examination of prospective mathematics teachers’ mathematics teaching anxiety levels
Künye
Çenberci, S. (2019). The Examination of Prospective Mathematics Teachers’ Mathematics Teaching Anxiety Levels . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1193-1208 . DOI: 10.30831/akukeg.455708Özet
The aim of this research is to determine prospective mathematics teachers’ mathematics teaching
anxiety level who continue Pedagogical Formation Program and who study in Mathematics Education Department at
the Faculty of Education. Besides, it is aimed to examine whether the difference is significant in accordance with the
program from which teacher education is received and gender variables. The sample of the research consists of 301
prospective math teachers who are in two groups. The study is a descriptive study which is made in accordance with
the general survey model and is also a comparative study in which teaching anxiety mean levels of prospective math
teachers about mathematics are examined. “The Mathematics Teaching Anxiety Scale” which was developed by
Peker (2006) is used to examine the anxiety levels about teaching math of prospective math teachers. As a result of
the research, mathematics teaching anxiety mean scores of the prospective math teachers who continue Pedagogical
Formation Program and who are studying in Mathematics Education Department at the Faculty of Education are
found very close to each other. It is obtained that the prospective math teachers’ anxieties for teaching mathematics in
two groups have a significant difference in accordance with gender in favor of female ones. Bu araştırmanın amacı Pedagojik Formasyon Programına devam eden ve Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte
olan matematik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeylerini belirlemektir.
Buna ilave olarak bu kaygılarının cinsiyet ve öğretmenlik eğitimi alınan program değişkenine göre anlamlı bir fark
gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini bu iki grupta olan toplam 301 matematik öğretmeni
adayı oluşturmaktadır. Çalışma genel tarama modelinde yapılmış betimsel aynı zamanda da öğretmen adaylarının
matematik öğretmeye yönelik kaygı düzey ortalamalarını inceleyen karşılaştırma çalışmasıdır. Matematik öğretmen
adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeylerini belirlemek için Peker (2006) tarafından geliştirilen
“Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Eğitim Fakültesinde öğrenim
görmekte olan öğretmen adayları ile Pedagojik Formasyon programı matematik öğretmen adaylarının matematik
öğretmeye yönelik kaygı puan ortalamaları birbirine çok yakın bulunmuştur. İki gruptaki matematik öğretmen
adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygılarının cinsiyete göre kızlar lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği
tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
4Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]