Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKarakaya Özyer, Kübra
dc.contributor.authorYıldız, Zeki
dc.date.accessioned2022-02-10T06:24:25Z
dc.date.available2022-02-10T06:24:25Z
dc.date.issued09.01.2020en_US
dc.identifier.citationKarakaya-özyer, K. & Yıldız, Z. (2020). Country-of-origin and International Students’ Motivation in Turkey: A Correspondence Analysis . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 44-64 . DOI: 10.30831/akukeg.533005en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/849806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9906
dc.description.abstractThe number of international students in Turkish universities was increased in recent years. Despite the increasing number of international students in Turkey, it is still below from the other Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries. To understand the reasons of this situation, it is crucial to examine the selection criteria of international students. The main objective of this study was to examine the most important factors that affect students’ choice to study abroad. The study was designed as quantitative research. A correspondence analysis was conducted to identify the information from international students who chose Turkey for higher education. As a multivariate analysis technique, correspondence analysis graphically portrays the choice criteria of international students and their country of residence in a single joint space. A survey was developed by the researchers and distributed to the international students at two public universities in Turkey and the data were collected from 281 international students. The results revealed that the two-dimensional solution was accepted with a significant chi-square value and variances accounted for 99% of the total variance explained. Specifically, the selection criteria for an institution in Turkey and Eskişehir differ with international students’ home country.en_US
dc.description.abstractTürkiye’deki üniversitelerinde bulunan uluslararası öğrencilerin sayısı her geçen yıl düzenli olarak artmaktadır. Artan bu talebe rağmen Türkiye’deki uluslararası öğrenci oranı diğer Ekonomik Kalkınma ve İşbilirliği Örgütü’nde (OECD) yer alan ülkelere göre düşüktür. Bu durumun altında yatan sebepleri öğrenmek için uluslararası öğrencilerin Türkiye’yi seçme kriterlerini araştırma hedeflenmiştir. Bu araştırmanın amacı uluslararası öğrencilerin Türkiye’yi yükseköğretim için seçme sebeplerini tespit etmektir. Bu çalışma nicel araştırma modeli olarak tasarlanmıştır. Bu tespit için uyum analizi yöntemi kullanılmıştır. Bir tür çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemi olan uyum analizi ile uluslararası öğrencilerin tercih sebepleri ile onların memleketleri arasındaki ilişkiyi grafik biçiminde ifade etmeye fırsat vermektedir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen anket Türkiye’deki iki devlet üniversitesindeki uluslararası öğrencilere dağıtılmıştır ve 281 katılımcıya ulaşılmıştır. Uyum analizi sonuçları gösteriyor ki, iki boyutlu çözüm anlamlı ki-kare değerine sahiptir ve toplam varyansın %99’unu açıklamaktadır. Bu bulgular doğrultusunda Türkiye’ye ve Eskişehir’e yükseköğretim için gelen uluslararası öğrencilerin tercih sebeplerinin geldikleri bölgelere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştiren_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.533005en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectInternational Studentsen_US
dc.subjectUniversity Selectionen_US
dc.subjectCorrespondence Analysisen_US
dc.subjectPull-Push Factorsen_US
dc.subjectUluslararası Öğrencileren_US
dc.subjectÜniversite Seçimien_US
dc.subjectUyum Analizien_US
dc.subjectÇekme-İtme Faktörlerien_US
dc.titleCountry-of-origin and International students’ motivation in Turkey: a correspondence analysisen_US
dc.title.alternativeTürkiyedeki uluslararası öğrencilerin memleketleri ve motivasyonları: bir uyum analizien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümüen_US
dc.authorid0000-0002-0208-7870en_US
dc.authorid0000-0003-1907-2840en_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.startpage44en_US
dc.identifier.endpage64en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster