The effect of puzzle-based learning on secondary school students’ attitudes and their self-efficacy beliefs in English lesson
Citation
Derer, Ö. K. & Berkant, H. G. (2020). The Effect of Puzzle-based Learning on Secondary School Students’ Attitudes toward English Lesson and Self-Efficacy Beliefs in English . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 205-231 . DOI: 10.30831/akukeg.564792Abstract
The overall aim of this research was to examine the effectiveness of puzzle-based learning approach
on secondary school students’ attitudes and their self-efficacy beliefs in English lesson. The research employed the
mixed model and quasi-experimental design with pre-test/post-test was applied. The working group was consisted of
the 8th grade students who were selected from two classes and who learned at Elbistan Secondary School during the
2017-2018 academic year. The study was conducted with two groups; experimental group and control group. While
lessons were taught based on puzzle-based learning approach in experimental group, in control group the lessons
were taught according to the suggested methods of English lesson curriculum. At the end of the study, experimental
group students’ attitudes and self-efficacy beliefs in English lesson scores increased within groups and between
groups. The activities which were carried out in the context of puzzle-based learning were considered as effective
applications by students. Observations done during the implementation process of puzzle-based learning in
experimental group revealed that the students had fun and learned, and their active participation increased during
lessons Bu araştırmanın genel amacı, bulmaca temelli öğrenme yaklaşımının ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin
İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce öz-yeterlik inançlarına etkisini belirlemektir. Çalışmada hem nicel hem
de nitel verilerin birlikte yer aldığı karma model kullanılmış ve deneysel desen olarak öntest-sontest kontrol gruplu
yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Çalışma grubu, 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili Elbistan
ilçesindeki bir ortaokulun iki şubesindeki sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma, biri deney grubu
diğeri kontrol grubu olmak üzere iki grupla uygulanmıştır. Deney grubunda dersler bulmaca temelli öğrenme
yaklaşımına göre işlenirken, kontrol grubunda dersler İngilizce dersi öğretim programın öngördüğü yöntemlere dayalı
olarak işlenmiştir. Çalışmanın sonucunda, bulmaca temelli öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu
öğrencilerinin grup içinde ve gruplar arasında İngilizce dersine yönelik tutumlarının ve İngilizce öz-yeterlik
inançlarının olumlu yönde arttığı ortaya çıkmıştır. Bulmaca temelli öğrenme bağlamında gerçekleştirilen etkinlikler,
öğrenciler tarafından etkili uygulamalar olarak değerlendirilmiştir. Deney grubunda uygulama sürecinde yapılan
gözlemler sonucunda bulmaca temelli öğrenme etkinlikleri aracılığıyla öğrencilerin eğlenip öğrendikleri ve derslerde
aktif katılımlarının arttığı görülmüştür
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]