Science mapping the international knowledge base on the 21st century skills
Künye
Polat, M. & Erişti, B. (2022). Science Mapping the International Knowledge Base on the 21st Century Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (3) , 504-525 . DOI: 10.30831/akukeg.1054567Özet
There have been considerable efforts to define, conceptualize and specify the components of 21st century skills in the field of education since the first years of the new millennium. This article presents the results of a broad bibliometric review of research on 21st century skills by identifying the volume, growth trajectory, and geographical dispersion of studies, as well as bringing out the intellectual structure and topical foci of the existing knowledge production in this area. Bibliometric analysis was conducted to examine a total of 4096 articles published on this topic in Web of Science (WoS) indexed journals between 2000–2021. VOSviewer, WoS analytical tools, and Tableau software were used to analyze the data. The results of this analysis yielded five major Schools of Thought: "New Literacies and Skills", "Teachers in the 21st Century”, "Digitalization of Education”, "Media and Communication", and an "Eclectic" cluster. Furthermore, the co-occurrence keyword map revealed four topical foci: "Media Literacy,” "New Literacies and Digital Technologies in Education,” "Digital Literacy and Competencies," and a "Multidimensional" cluster. This study adds nuanced evidence to the literature by providing a baseline for the patterns and characteristics of the knowledge base on 21st century skills. Yeni bin yılın ilk yıllarından itibaren eğitim alanında 21. yüzyıl becerilerinin bileşenlerini tanımlama,
kavramsallaştırma ve belirleme konusunda önemli çabalar sarf edilmiştir. Bu araştırma, mevcut çalışmaların hacmini,
büyüme yörüngesini ve coğrafi dağılımını belirleyerek ve aynı zamanda bu alandaki mevcut bilgi birikiminin
entelektüel yapısını ve güncel odaklarını ortaya çıkararak 21. yüzyıl becerilerine ilişkin eğitim bilimleri bağlamında
gerçekleştirilen araştırmalar üstünde yapılan geniş bir bibliyometrik incelemenin sonuçlarını sunmaktadır. Araştırma
kapsamında 2000-2021 yılları arasında Web of Science (WoS) indeksli dergilerde bu konuda yayınlanmış toplam
4096 makaleyi incelenerek bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi sürecinde VOSviewer, WoS
analitik araçları ve Tableau yazılımı kullanılmıştır. Analiz sonuçları beş büyük temayı ortaya çıkarmıştır: “Yeni
Okuryazarlıklar ve Beceriler”, “21. Yüzyılda Öğretmenler”, “Eğitimin Dijitalleşmesi”, “Medya ve İletişim” ve bir
“Eklektik” küme. Ayrıca, araştırmalarda birlikte kullanılan anahtar sözcükler haritası alanda dört güncel odak
noktasını ortaya çıkartmıştır: “Medya Okuryazarlığı”, “Eğitimde Yeni Okuryazarlıklar ve Dijital Teknolojiler”,
“Dijital Okuryazarlık ve Yeterlikler” ve bir “Çok Boyutlu” küme. Bu çalışmanın, 21. yüzyıl becerilerine ilişkin
uluslararası literatürün yapısı ve niteliksel özellikleri için bir temel sağlayarak alanyazına katkılar sunacağı ve yeni
tartışmalar açacağı beklenmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
15Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/70207/1054567https://hdl.handle.net/11630/11020
Koleksiyonlar
- Cilt 15 : Sayı 3 [11]