Güncel Gönderiler: Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”
Toplam kayıt 163, listelenen: 21-40
-
Necil Kâzım Akses’in tertip ettiği 11’inci Tümen Marşı üzerine bir inceleme
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Necil Kâzım Akses çağdaş Türkiye Cumhuriyeti vizyonunun yetiştirdiği, Türk müzik kültürü ve eğitimine büyük katkıları bulunan önemli bestecilerden biridir. Necil Kâzım Akses hayatı boyunca senfoni, opera, sonat, konçerto, ... -
Merâgî’nin Câmiu’l-Elhân’ında Fârâbî ve Merâgî’nin bazı algılarını değerlendirme
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Muallim-i Sânî Ebu Nasr-i Fârâbî ve Abdülkâdir-i Merâgî, hiç kuşkusuz mûsikî ilminin ve sanatının büyük simalarındandır. Her iki şahsiyetin ortak özelliklerinden birisi sadece erbâb-ı amel ya da eshab-ı nazar olmaması yani ... -
M. Reşat Aysu’nun Hicaz Sazsemaî’sinin keman icrâsı çerçevesinde incelenmesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Geçtiğimiz asır, Türk müziği geleneğinde çalgı icrâ özelliği olan “refakat” ediminin yanı sıra, çalgıda ustalık içeren solistik performansların görülmeye başladığı bir dönem olmuştur. Bu etkinin bir yansıması, gelenek ... -
Geleneksel Türk müziğinin çokseslendirilmesine yönelik besteci görüşleri
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)“Geleneksel Türk Müziğinin Çokseslendirilmesi” konusu geçmişten beri önemini korumaya devam etmektedir. Günümüzde kimi besteciler çoksesliliğin geleneksel yapıya zarar verdiği düşüncesini savunurken kimi besteciler ise ... -
Keman eğitiminde sağ el teknikleri ile ilgili bir inceleme
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Keman ve yay gelişimini tamamladığı andan itibaren, çalma teknikleri çeşitlenmiş ve karmaşıklaşmıştır. Yayın daha konforlu hale gelmesi neticesinde, sağ el teknikleri çoğalmıştır. Teknik çalışmalar daha iyi performans ... -
Müzik eserlerinde tempo terimi ve metronom değerlerinin önemi ve belirtilmemesinin oluşturduğu sorunlar
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Bu araştırmada, müzik eserlerinde aksedilmesi istenen hisleri ve eserlerin yapısını oluşturan tempo unsurları ele alınmıştır. Bu bahsi geçen konu, müzikte ölçü sayıları, ritim, usûl, tempo terimi ve metronom değerleri ... -
Çaykovski Kuğu Gölü Balesi keman sololarının sağ ve sol el tekniği bakımdan incelenmesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)19. ve 20. Yüzyıl Rus Bestecilerinin müzikleri, Romantik Dönem klasik müziğin önemli bir kilometre taşı olarak görülmektedir. Bu dönemde Rus besteciler gerek senfonik gerekse bale müziklerinde klasikleşen hikâye ve mitleri ... -
Bottesini “Fantasia Sulla La Sonnambula Di Bellini” eser incelemesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Uzun yıllar kontrbasın solo çalgı olamayacağı önyargısına rağmen Bottesini’nin başarısı, olağanüstü yeteneği ile aslında çekicilik amaçlı olmayan bu çalgının doğasında bulunan güçlüklerin üstesinden gelmesi ve kontrbas ile ... -
Tarihsel süreç içerisinde hicâzaşîrân makâmı: Dede Mehmed Zekâî Efendi örneği
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Türk Müziği’ni oluşturan temel ögelerin başında gösterilen makâm kavramı, tarihsel süreç içerisinde Anadolu topraklarında savaştan tedaviye, astronomiden edebiyata, eğitimden terapiye kadar hayatın içerisinde yer alan pek ... -
Muammer Sun’un eşliksiz karma koro eserleri üzerine bir inceleme: Koro için beş türkü örneği
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 23.02.2023)Bu araştırmada, üçüncü kuşak Türk bestecilerimizin en önemli isimlerinden Muammer Sun’un koro müziğine yaklaşımı ele alınmış, eşliksiz koro için bestelediği “Koro İçin Beş Türkü” (1963-1964) albümündeki eserlerin incelemesi ... -
Bir kültür mirasının restorasyon sonrası akustik özellikleri: Aayos vukolos
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)İzmir’de yüz elli beş yaşında tarihi bir miras, bir kilise, müze, prova sahnesi, yenileme sonrası kültürsanat etkinliklerine ev sahipliği yapan bir mekân Ayos Vukolos. Yapı aslında bir kilise olsa da zaman içinde farklı ... -
Yeni dönem stüdyo kontrol odalarının akustik performansları
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Müzik üretiminde son 30 yılda belirgin bir değişimi tetikleyen ve demokratikleşmeyi de getirdiği öne sürülen dijitalleşme sayesinde yüksek kalitede ses kayıt ve işleme donanımları daha düşük maliyetlerle üretilmiş ve ses ... -
Orkestra şefine gerek var mı ya da orkestra şefine neden gerek var?
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Orkestra şefinin görevlerine değinmeden önce müzik yapmak için gerekli elemanlar saptanıp bunlardaki değişkenliklerin icra sürecine yaptığı etkiler ele alınmıştır. Küçük müzik gruplarının yapısı, birlikte müzik yapma süreci ... -
Gündelik yaşamda müzik dinleme pratikleri; Pilot çalışma
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)DeNora’nın (2000) “benlik teknolojisi” olarak ele aldığı kavram, müziğin bireylerin yaşamında kimlik, hafıza, algı gibi bireysel özerkliklerini düzenleme ve sürdürme çabasıdır. Bu bağlamda DeNora kişiliği, müzik beğenisi ... -
“Çağdaş” müzik ne kadar “Yeni”?
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Bu makale, 2014’te kaleme aldığım “Besteci Açısından Yeni Müzik ve Bestecinin Yeni Sorunları” başlıklı yazının devamı niteliğindedir. İmlediği alan 1945 sonrası Avrupa ve Amerika Kıtaları sanat müziği olan “yeni müzik”, ... -
Eleştirel dinlemede “Yeni”
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Dinleme eyleminin algısal bir boyutu olan eleştirel dinleme (critical listening), farklı alanlarda karşımıza çıkan çeşitli işitsel becerileri barındırır. Kavram üzerinde uzlaşılmış bir tanımının bulunmamasıyla birlikte, ... -
K-pop cover grupları; Sosyal medyada roleplay scene
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)K-pop, yeni çıkan her müzik türü gibi üzerindeki tartışmalar hiç bitmeyecekmiş gibi görünen ve toplumun bir kesimi tarafından çeşitli suçlamalara maruz bırakılan bir türdür. Bu suçlamalardan çoğu zaman dinleyiciler de ... -
Müzikolojik incelemede epistemolojik özgürlük: Olanaklar ve sınırlar
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Bilimsel bilgi ve onu üretenlerin toplumsal ilişkileri bilim sosyolojisinin başlıca çalışma konusu olmakla birlikte, bilginin toplumsal kullanımı ve toplumsal bir örgüt olarak akademi içindeki ilişkiler ve tahakkümler de ... -
Sanal gerçeklik için nesne odaklı, yordamsal ve etkileşim temelli ses-müzik tasarımı
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)Son yıllarda Sanal Gerçeklik (SG) uygulamaları oldukça yaygınlaştı ve gelişti. Diğer alanlarda olduğu gibi ses ve müzik de bu durumdan yakından etkilendi. Özellikle Covid-19 salgını sırası ve sonrasında artan çok amaçlı ... -
Müziğin evriminde “yeni”; Kitle ürünleriyle ilişkimiz nasıl değişti?
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 20.11.2022)“Yeni”, müzik tarihinin en sık kullanılan sözcüklerinden biridir. 14. yüzyılda yeşermeye başlayan Yeniden Doğuş, müziğin artık farklı bir yöne gittiğini gösterir. Caccini, 1602 yılında basılan şarkılarına “Yeni Müzik” adını ...