dc.contributor.author | Kızılay, Mustafa Okan | |
dc.contributor.author | Metin, İsmail Gürkan | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T06:14:43Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T06:14:43Z | |
dc.date.issued | 27.01.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Kızılay, M , Metin, İ . (2020). ON STRUCTURAL AND INTELLECTUAL DIMENSIONS OF ANTON WEBERN’S MUSIC . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , 6 (11) , 88-103 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/52410/658609 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/52410/658609 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/8941 | |
dc.description.abstract | Anton Webern is among the most important composer and music theorists of 20th-century music called as avant-garde. In the first stage of this study the ‘serial music understanding’ to which Anton Webern has contributed significantly in terms of theory and composition is presented in the context of the general situation of 20th century music. In the later stages, the component-complement connection of the composer's works and the simplicity principle, which is considered to be one of the most important building blocks of the music style, are discussed. In this process while making theoretical determinations through selected works of the composer, sensory and intellectual impressions in his works have been disclosed. In this way, it is expected that the composer will be understood better and the analysis will contribute to the theory, practice and listening processes. | en_US |
dc.description.abstract | Anton Webern 20. yüzyıl müziğinin avangart (öncü) olarak tabir edilen önemli besteci ve müzik kuramcılarından biridir. Bu çalışmada ilk aşamada, 20. yüzyıl müziğinin genel durumu çerçevesinde, Anton Webern’in, kuram ve eser bakımından önemli katkılar sağladığı Seriyel “Dizisel” Müzik anlayışı sunulmaktadır. Sonraki aşamalarda, bestecinin yapıtlarındaki parça-bütün ilişkisi ve müzik stilinin en önemli yapı taşlarından biri olarak görülen sadelik ilkesi ele alınmaktadır. Bu süreçte, bestecinin seçilmiş eserleri üzerinden yapılan teorik saptamalarla birlikte, eserlerindeki duyumsal ve düşünsel izlenimler ortaya konmuştur. Böylelikle, bestecinin daha iyi anlaşılması ve incelemenin teori, icra, dinleme bakımından katkı sağlaması ön görülmüştür. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.36442/AMADER.2020.14 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Anton Webern | en_US |
dc.subject | Twelve Tone Music | en_US |
dc.subject | Serial Music | en_US |
dc.subject | New Music | en_US |
dc.subject | Simplicity in Music | en_US |
dc.subject | On İki Ton Müziği | en_US |
dc.subject | Dizisel Müzik | en_US |
dc.subject | Yeni Müzik | en_US |
dc.subject | Müzikte Sadelik | en_US |
dc.title | On structural and intellectual dimensions of Anton Webern’s Music | en_US |
dc.title.alternative | Anton Webern Müziğinin yapısal ve düşünsel boyutları üzerine | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER” | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-2323-9167 | en_US |
dc.identifier.volume | 6 | en_US |
dc.identifier.startpage | 88 | en_US |
dc.identifier.endpage | 103 | en_US |
dc.identifier.issue | 11 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |