Mathematics teachers’ use of mathematical descriptions, explanations and justifications while teaching function concept: the case of Samet
Künye
Tataroğlu-taşdan, B. (2019). Mathematics Teachers' Use of Mathematical Descriptions, Explanations and Justifications: The Case of Samet . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1284-1305 . DOI: 10.30831/akukeg.478101Özet
It is important for teachers to design and use mathematically accurate descriptions, explanations and
justifications that are comprehensible and useful for students in the context of reflecting their mathematical
knowledge for teaching. The purpose of this study is to examine a mathematics teacher’s mathematical knowledge for
teaching function concept by investigating his use of mathematical descriptions, explanations and justifications. The
study was conducted as a descriptive case study. The participant in the study was one mathematics teacher (Samet)
who volunteered to join the research. Data was collected via observing and recording the teacher’s teaching of the
function concept and survey of function concept. The results of the study revealed that the teacher mostly used
mathematical descriptions in his teaching. This was followed by mathematical explanations, and mathematical
justifications. The teacher’s use of mathematical descriptions, explanations and justifications and his sufficiency at
using these varied according to cases. Results indicated some deficiencies in the teacher’s mathematical knowledge
for teaching. Öğretmenlerin, öğretmek için matematik bilgilerini yansıtmaları bağlamında, öğrenciler için anlaşılır ve
kullanışlı ve matematiksel olarak doğru tanımlamaları, açıklamaları ve doğrulamaları tasarlamaları ve kullanmaları
önemlidir. Bu çalışmanın amacı, bir matematik öğretmeninin fonksiyon kavramının öğretiminde matematiksel
tanımlamaları, açıklamaları ve doğrulamaları kullanımını araştırarak öğretmek için matematik bilgisini incelemektir.
Çalışma, tanımlayıcı bir durum çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcısı araştırmaya katılmak
için gönüllü olan bir matematik öğretmenidir (Samet). Veriler, öğretmenin fonksiyon kavramı öğretiminin
gözlemlenmesi ve kaydedilmesi ve fonksiyon kavramı anketi ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğretmenin
öğretiminde çoğunlukla matematiksel tanımlamaları kullandığını ortaya koymuştur. Bunu matematiksel açıklamalar
ve matematiksel doğrulamalar takip etmiştir. Öğretmenin matematiksel tanımlamaları, açıklamaları ve doğrulamaları
kullanımı ve bunları kullanmadaki yeterliliği farklı durumlara göre değişiklik göstermiştir. Sonuçlar, öğretmenin
öğretmek için matematik bilgisindeki bazı eksiklikleri olduğunu göstermiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
4Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
An examination of pre-service mathematics teachers’ perceptions of mathematics learning activities
Toprak, Çağla; Tuncer, Gökçe; Uğurel, Işıkhan; Yiğit Koyunkaya, Melike (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2017)In our country, one of the important concepts proposed by the recent curricula has been ‘activities’ since 2005. From this point of view, both mathematics educators and teachers should focus on and discuss about the importance ... -
Assessment of mathematical reasoning competence in accordance with PISA 2021 mathematics framework
Özaydın, Zeynep; Arslan, Çiğdem (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 31.07.2022)The aim of this study is to develop a rubric to evaluate mathematical reasoning proficiency. Within the scope of this purpose, each of the actions expected from the reasoning process in the PISA 2021 Mathematics Framework ... -
İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin incelenmesi
Çetinkaya, Ali; Soybaş, Danyal (29.01.2018)Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin; problem kurmada önemli bir yere sahip olan niceliksel bilgiyi düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma becerileri incelenmiştir. Matematiksel gelişimin önemli bir bileşeni olarak ...