Assessment of mathematical reasoning competence in accordance with PISA 2021 mathematics framework
Künye
Özaydın, Z. & Arslan, Ç. (2022). Assessment of Mathematical Reasoning Competence in Accordance with PISA 2021 Mathematics Framework . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (3) , 453-474 . DOI: 10.30831/akukeg.1027601Özet
The aim of this study is to develop a rubric to evaluate mathematical reasoning proficiency. Within the scope of this purpose, each of the actions expected from the reasoning process in the PISA 2021 Mathematics Framework was taken as criteria by the researchers and a rubric was created. Data were collected from 30 primary school mathematics teachers with the data collection tool containing reasoning questions prepared by the researchers and these data were analyzed using the finalized rubric. In reliability analysis; The "percentage of agreement" among researchers was used to determine the criteria included in the rubric and to be followed with the data collection tool, "Cohen's kappa coefficient" and "Krippendorff's alpha coefficient" methods were used for the agreement between the raters after the analysis of the collected data. The findings show that the Reasoning Competence Rubric (RCR), which consists of 12 criteria, is valid and reliable at a sufficient level. Bu çalışmanın amacı, matematiksel muhakeme etme yeterliğini değerlendirmeye yönelik bir değerlendirme
tablosu geliştirmektir. Amaç bir yeterliğin değerlendirilmesi olduğu için yeterliklere önemli bir yer veren PISA
sınavlarının literatürdeki çerçeveleri incelenmiştir. Matematiksel muhakeme etmeyi odağına alması ve derinlemesine
incelemesi sebebiyle PISA 2021 Matematik Çerçevesi’nde yer alan matematiksel muhakeme etme sürecinden
beklenen eylemlerin her biri kriter olarak ele alınıp değerlendirme tablosu oluşturulmuştur. PISA 2021 matematik
alanı için genişletilmiş bir perspektif olarak sunulan kaynakta yer alan matematiksel muhakeme etme becerilerini
ölçmeye uygun olduğu belirtilen sorulardan oluşturulan veri toplama aracı ile 30 ilköğretim matematik
öğretmeninden veriler toplanmıştır. Toplanan veriler son hali verilen değerlendirme tablosu kullanılarak analiz
edilmiştir. Güvenilirlik analizlerinde, değerlendirme tablosunda yer alan ve veri toplama aracı ile izlenecek olan
kriterlerin tespiti için araştırmacılar arasındaki “uyum yüzdesi”, toplanan verilerin analizi sonrasında puanlayıcılar
arasındaki uyum için “Cohen’in kappa katsayısı” ve “Krippendorff’un alfa katsayısı” yöntemleri kullanılmıştır.
Değerlendirme tablosunun geçerliğini sağlamak için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Elde edilen bulgular 12
kriterden oluşan Muhakeme Etme Yeterliği Değerlendirme Tablosunun (MYDT) yeterli düzeyde geçerli ve güvenilir
olduğunu göstermektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
15Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/70207/1027601https://hdl.handle.net/11630/11015
Koleksiyonlar
- Cilt 15 : Sayı 3 [11]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Mathematics teachers’ use of mathematical descriptions, explanations and justifications while teaching function concept: the case of Samet
Tataroğlu Taşdan, Berna (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 03.10.2019)It is important for teachers to design and use mathematically accurate descriptions, explanations and justifications that are comprehensible and useful for students in the context of reflecting their mathematical knowledge ... -
An examination of pre-service mathematics teachers’ perceptions of mathematics learning activities
Toprak, Çağla; Tuncer, Gökçe; Uğurel, Işıkhan; Yiğit Koyunkaya, Melike (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2017)In our country, one of the important concepts proposed by the recent curricula has been ‘activities’ since 2005. From this point of view, both mathematics educators and teachers should focus on and discuss about the importance ... -
İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin incelenmesi
Çetinkaya, Ali; Soybaş, Danyal (29.01.2018)Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin; problem kurmada önemli bir yere sahip olan niceliksel bilgiyi düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma becerileri incelenmiştir. Matematiksel gelişimin önemli bir bileşeni olarak ...